Fleet Wim Bosman
Tunnel Wim Bosman

Veelgestelde vragen over E-Shipment

  1. Is het mogelijk om bepaalde informatie als standaard in te stellen in E-Shipment?
    Ja, onder Extra kunt u standaard waardes instellen “default waardes configureren” per dienstverlening. Denk hierbij aan items zoals: Goederenomschrijving, verpakkingsoort en Incoterm.

     
  2. Welke eisen heeft E-Shipment qua Internet Explorer?
    E-Shipment werkt in de webbrowsers: Internet Explorer 9, 10 en 11, Firefox, Safari, Google Chrome. Tevens dienst Adobe Reader geïnstalleerd te zijn. Bij sommige browsers is dit een aparte Plug-in die u eerst moet installeren.

     
  3. Kan ik na het versturen van de zendingen nog veranderingen aanbrengen in de zending?
    Reeds verstuurde zendingen (Via de Laadlijst/EDI verstuurd) kunt u niet meer aanpassen.
    Zendingen die nog op de laadlijst staan, maar nog niet verstuurd zijn, kunt u wel van de laadlijst afhalen, aanpassen en opnieuw aan de laadlijst toevoegen. Dit doet u door de zending in het overzicht te kiezen, en in het opdrachtscherm op de vrachtwagen met de rode streep te klikken. De zending zal van de laadlijst gehaald worden. U kunt nu uw aanpassingen doen en de zending opnieuw aan de laadlijst toevoegen via de vrachtwagenbutton.

    Let daarbij wel op dat u een nieuw label print indien de adressering of aantallen zijn aangepast.

     
  4. E-Shipment lijkt traag, hoe kan dat?
    E-Shipment is een systeem wat bij onze partner in Oostenrijk draait en via het Internet werkt. De snelheid van Internet is iets wat erg ongrijpbaar is. De volgende factoren hebben invloed op de  snelheid van het Internet en dus ook aan de snelheid van E-Shipment.
    - Algemene drukte op het Internet.
    - Veel Internetgebruik binnen uw eigen bedrijf.
    - Instellingen bij uw eigen IT. Zware beveiliging van Internettoegang vertragen het internetverkeer vaak.  
    - Drukte op E-Shipment. Meestal laat in de middag. Veel gebruikers die tegelijk hun zendingen versturen.

     
  5. Is mijn wachtwoord voor Track & Tracé hetzelfde als voor E-Shipment?
    Ja en Nee. In sommige gevallen kunnen we dezelfde inloggegevens gebruiken voor beide systemen. Echter bestaat in E-Shipment de mogelijkheid het wachtwoord zelf aan te passen. Het oude wachtwoord zal dan voor de Tracking & Tracing website nog blijven bestaan.

     
  6. Welke dienstverlening moet ik kiezen?
    Via E-Shipment kunt u voor verschillende dienstverleningen zendingen boeken.
    Hiervoor moet u in het opdrachtscherm een keuze maken. U heeft standaard de volgende mogelijkheden:

    Binnenlandse distributie
    Voor zendingen binnen Nederland kiest u Binnenlandse distributie

    Europese Expeditie
    Voor Exportzendingen kiest u Europese Expeditie

    Afhaalopdracht via Expeditie
    Voor zendingen die u vanuit een andere plaats/land naar uw bedrijf wil laten toekomen kiest u Afhaalopdracht via Expeditie.  Bijvoorbeeld van uw leveranciers in Duitsland naar uw bedrijf in Nederland. De afzender is dan uw leverancier en de ontvanger bent u.

    SystemPlus Export
    SystemPlus is een express distributie service en is geschikt voor losse parcels en pallets. SystemPlus is vooral geschikt als uw zendingen een hogere urgentie, extra verzekering nodig hebben of speciale services, zoals bijvoorbeeld: levering voor 10 uur, voor 12 uur nodig hebben. Klik hier voor meer meer informatie over SystemPlus.

    SystemPlus Import
    Internationale Importzendingen die via SystemPlus vervoerd moeten worden.

     
  7. Ik krijg een melding dat Windows het bijbehorende bestand label.lbp niet kan openen bij het printen van de labels en de laadlijsten.
    U heeft op uw PC geen Adobe Reader geïnstalleerd of u heeft deze niet goed ingesteld. Raadpleeg uw IT afdeling voor de instellingen van Adobe Reader. Adobe Reader is gratis via Internet te verkrijgen.

     
  8. Moet ik een label op de zending plakken?
    Ja, voor de herkenning van de zending is het verstandig om het label wel op de zending te plakken. U krijgt per verpakkingseenheid een uniek label. Deze labels kunnen via een standaard laserprinter geprint worden. Via de button "Extra's" kun u het aantal labels per pagina instellen, bijvoorbeeld 2 per A4 of 1 per A4.

     
  9. Zijn er andere manieren om het label te printen dan via een laserprinter?
    Sommige labelprinters ondersteunen PDF. Als u een label via uw computer in PDF op uw labelprinter kunt afdrukken, is het mogelijk. Uw labelprinter moet dan wel via Windows aangestuurd kunnen worden. Voor de diensten Binnenlandse distributie en Europese expeditie kunt u de labels via PDF printen.

    Het is ook mogelijk om labels direct via ZPL2 op een specifieke labelprinter te printen. Voordat u deze mogelijkheid kunt gebruiken moeten er instellingen gedaan worden in E-Shipment en op uw pc. Belangrijk is dat er geen spatie in de printernaam staat. Neem voor meer informatie contact op met E-Shipment Support.

     
  10. Wat moet ik met de laadlijst doen die ik in beeld krijg na het versturen?
    Op de laadlijst staan alle zendingen die u aan de chauffeur mee heeft gegeven. U kunt de chauffeur vragen hiervoor te tekenen op de laadlijst. In ieder geval moet de chauffeur een exemplaar meekrijgen als bewijs wat hij heeft geladen. In dit geval dient u de lijst 2 keer uit te printen.

     
  11. Zit er een postcodecontrole in E-Shipment?
    Bij de landen Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is een postcodecontrole mogelijk. Door bij de adressen het land en de postcode in te vullen en daarna op de verrekijker te klikken zal de plaatsnaam bij de drie bovengenoemde landen opgezocht worden.

     
  12. Wat is het verschil tussen de verpakkingssoorten EWPAL / BLPL / EURO?
    Indien u een "Euroformaat wegwerppallet" heeft, dient u EWPALN of EWPALS te kiezen.
    Heeft u een "Blokformaat wegwerppallet", dan dient u BLPL/N of BLPL/S te kiezen.
    Heeft u normale "Europallets", dan dient u EURO/N of EURO/S te kiezen.
    De S staat voor Stapelbaar en de N voor Niet-Stapelbaar.

     
  13. Kan ik een klantenbestand aanleggen voor hergebruik van adressen?
    In de adressen in E-Shipment bevindt zich een veld: Klanten-ID. Als u eenmalig een adres invoert en u vult bij Klanten-ID een nummer of afkorting in, dan zal dit adres bij het opslaan van de zending bewaard blijven. Door het gekozen nummer of afkorting de volgende keer in te vullen in het veld Klanten-ID en op de verrekijker te klikken zal het adres ingevuld worden.

    U kunt ook adressen importeren in E-Shipment als u deze in een gestructureerd formaat kunt aanleveren. Belangrijk is dat de velden Land, Postcode en Plaats in drie aparte kolommen staan. Neem contact op met E-Shipment Support voor meer informatie.

     
  14. Kan ik zendingsgegevens uploaden naar E-Shipment?
    Ja, dat kan. Er bestaat een standaard interface die zendingsgegevens via een CSV-file kan uploaden naar E-Shipment. Er zijn hiervoor diverse velden beschikbaar, zoals ordernummer, adressen, Incoterm, goederengegevens en nog veel andere velden. Afhankelijk van uw specifieke situatie zullen wij een voorbeeld CSV file aanleveren, zodat u met uw eigen IT kunt afstemmen of deze gegevens uit uw eigen IT-systeem geëxporteerd kunnen worden. Neem contact op met E-Shipment Support voor meer informatie.